tisdag, november 30, 2010

Egen surdeg till jul!

Alla som vill ha en egen surdeg räck upp en hand – nu blir det surdegskurs på Pain de Martin!

Så här går det till: Nu på söndag (5 december) ses vi här på paindemartin.blogspot.com för att dra igång själva surdegsgrunden. Med den blir det lite pyssel, med betoning på lite, under veckan och runt torsdag/fredag kommer den vara klar. Då sätter vi en deg som blir ett bröd till helgen.

Under resans gång kommer jag försöka förklara varför vi gör som vi gör och så gott jag kan kommer jag också besvara frågor. Det här behövs för att vara med från början:

  • En påse rågmjöl. Det ska allra helst vara ekologiskt och gärna stenmalet (varför kommer jag förklara senare). Själv tycker jag Saltå Kvarns rågmjöl brukar funka riktigt bra för just surdeg, Änglamark har jag inte haft något flyt med, så det undviker jag.
  • En glasburk med lock som rymmer cirka 1/4 liter.
Vi ses på söndag!

33 kommentarer:

Minellie sa...

Fantastiskt initiativ!! Har redan en liten "Råger" efter dina instruktioner, han har levt sen den 19 januari i år *klappar mig stolt på axeln", men jag kommer följa kursen med spänning och hopp om ännu fler härlig tips!
Tack för att du gett mitt hushåll så mycket gott bröd!

Anonym sa...

Hej!
Låter kul!
Jag har en liten undran - mina barn tål inte vete (bland annat...). Kan man sätta surdegsgrund på enbart havre? (och sedan baka med havre och ev. glutenfri mjölmix). Det vore ett sätt att liva upp det torra, gummiartade glutenfria mjölet... Har du provat surdegsgrund på enbart havre och/eller har du några tips om hur man gör?
/Anna

Martina sa...

Kul initiativ! Jag har bara en surdegsvete hemma så en med råg blir perfekt!

Unknown sa...

Nej, men! Vilken turgumma jag är!!! Här beundrat din blogg länge och har din bok på önskelistan till tomten. Igår hämtade jag massor av mjöl i grannbyn, där det finns en ekologisk spannmålsgård med egen kvarn. Så ditt julbak kom som "ett brev på posten"! Får jag lov att tipsa om det här på min blogg och låna en bild? Skriver mest om trädgård och odling, men i dessa tider skriver jag även om julförberedelser och bakning:)

Har också en liten fråga. Jag har köpt grovt rågmjöl, men mest av allt bakar jag med dinkelmjöl och har bunkrat upp med kilovis av dinkelsikt och dinkelfullkorn. Det ENDA jag inte har är rågsikt:( Har du några tips eller måste jag skaffa rågsikt? Dessutom undrar jag om jag kan använda grovt rågmjöl när jag sätter rågsurdeg?
Hälsningar, Charlotta
http://cesarstradgard.blogspot.com

Anonym sa...

Härligt, jag är På !!

Ida sa...

Spännande, jag är med. Har bara vetesurdegsgrund så det här bli toppen! Har inte fått tummen ur att göra en rågsurdegsgrund än, men det här blir ett bra startskott, tack för du är så inspirerande!

Pennelina sa...

Härligt initiativ tycker jag, som gärna hänger på bara för att det låter kul och för att surdeg är toppen :-D

Själv köper jag mitt stenmalda ekologoska rågmjöl från Björkaholm Qvarn, då jag bor nära dem här i Fryksdalen.

Kramar från Pennelina

Ovanligt Gott sa...

Låter jättegott, ska jag testa. Älskare att läsa din blogg.
Jag har precis startat min egen matblogg, du kan väl kika in och berätta vad du tycker om den.
http://www.ovanligtgott.se/

Anonym sa...

Saltå Kvarns mjöl inehåller inte mjölbehandlingsmedel: askorbinsyra, det gillar inte surdegen, därför fungerar den mycket bättre.

//Micke

Eva in Athens, Greece sa...

Kul blogg! Vad menas med surdeg tro? Tydligen tar det tid i alla fall...
Min mamma har gett mig världens underbaraste recept på ett mjukt tunnbröd med fil i som gräddas i torr stekpanna. Jag bor i Grekland och här finns inte fil, så jag använder grekisk surmjölk med bifidus. Du hittar receptet på min blogg http://evaiaten.blogspot.com
under etiketten "recept". Måste prövas!
Låter kul med surdegslektion!
Ha en bra dag!

Maggan sa...

Åh vilken tur jag har! Har precis funderat på att sätta en surdeg nu till jul och så kom det här precis lägligt! Kanon.

Maria sa...

hej hej, NU ska jag ge det här ett försök igen. Har gjort tre surdegsgrunder i höst men alla har misslyckats. Samtliga har möglat.

Jag har INTE haft den i en glasburk utan i en plastbytta. Kan det vara det som spökar?

Nu bor jag inte i Sverige så jag får inte tag på saltås mjöl. Jag ska dock ta och köpa en ny påse råg...

hälsningar Maria
Reykjavik

M sa...

Hej!Fick din bok senaste vecka och som första bröd blev det "Hälften dinkel". Lite knep och knåp med alla vikningar men roligt! Ja blandade till surdegen på morgonen istället för på kvällen,och vek o bakade på kvällen.Klockan han bli 23 innan det härliga brödet var klart att avsmakas;) Oj vad det blev gott! Får väl tipsa om kursen på min blogg?

Johnna G sa...

Yes! Jag är med!
Nu jäklar ska jag komma igång med bakningen! :-)

Robin sa...

Kan du inte göra några videosnuttar också? Vore kanon! Men det kommer bli bra vilket fall:) Ska bli roligt att följa.

Anonym sa...

@Maria, prova att ha mera vatten , lite mer tjock välling än lös gröt...typ, plast eller glas ska inte spela någon roll, men va noga med att skölja den mycket nogrant om du har använt diskmedel, helst inget diskmedel alls...bara hett vatten.


@Eva, prova med yogurt...om den är för tjock...späd ut den med vatten...


MVH

Micke

Maria sa...

Har precis gett mig in i den här surdegsvärlden, provade att starta en förra veckan - men tror inte att det lyckades... så jag gav just upp och tänkte börja om. Men nu väntar jag till på söndag istället, perfekt! :)

Norrfrids Eija sa...

Ja ja jag vill lära mig baka med surdeg, har provat och har någon gång lyckats få till det. Men vill lyckas VARJE gång! Speciellt med rågbröd, finska som jag är...
Eija

Martin Johansson sa...

Roligt att så många vill vara med!

Anna: Jag gjorde ett försök med glutenfri surdeg på bovete, men tyvärr blev det inget av det. Läs om experimentet här.

Charlotta: Självkart får du tipsa om det på bloggen! Du klarar dig nog fint utan rågsikt en tid, och det går bra att göra surdeg på grovt rågmjöl.

Ovanligtgott: Trevlig blogg! (när man kommer in på bloggen tror man nog att det mest hadlar om godis – men det kanske kommer vara olika bilder i toppen av sidan?)

Micke: … fast det är väl ingen som blandar i askorbinsyra rågmjöl?

Eva: Mycket kortfattat kan man säga att man gör en egen vildjäst av mjöl och vatten istället för att använda vanlig jäst att baka med.

Maria: Nä, jag tror snarare att det beror på mjölet än på plastbyttan.

MoWe: Roligt med brödet! Klart att du kan tipsa på bloggen!

Robin: Vi får väl se … kanske!

Annelie sa...

Jamen det låter ju underbart.
Rågmjöl, kan det vara rye flour på engelska tro?

Annelie

Anonym sa...

Ok Martin, man har inte askorbinsyra i rågmjöl, fel av mig, men man har det + lite annat i andra mjöl...

Varför har man askorbinsyra i, Någon som vet?

Micke

Anonym sa...

Härligt. Jag är med. Efter 3 - 4 misslyckade försök gav jag upp. Men nu måste jag lyckas.
Kom på en sak, vilken tid har du tänkt dig starta den? Vill va på min säkra sida så jag inte missar nåt. :-) Pålle

Maria sa...

Hej martin!
Jag skulle äntligen försöka göra en rågsurdegsgrund och klarade mig bra tills dag nr 4. Jag var lite stressad och slängde i vatten och rågmjöl på kvällen och blandade smeten men insåg att jag glömde att hälla ut smeten och endast spara 50 g. Går degen att rädda och i så fall hur, eller är det bättre att börja om på nytt?

Unknown sa...

jag är självklart med!

nu till jul funderar jag på vörtbrödet, hur blir det med surdeg?

Anonym sa...

Jag baka glutenfritt surdeg av Mixwells glutenfria(finns olika sorter) jättegott rekomenderas. MVH en annan Anna

Martin Johansson sa...

Annelie: Just så, och så till att det är fullkorn (whole grain) också annars blir det trögt.

Maria: Den går säkert att rädda. Gör om matningsproceduren en gång bara så kommer den nog igång.

Andreas Ekblad: Om man vill baka med väldigt mycket sirap, som det ofta är i vörbröd, då kan det jäsa lite väl trögt med bara surdeg. Men drar man ner lite på sirapen så ska det nog inte vara några problem.

Mia sa...

Jag är redo! Detta var tydligen vad som behövdes för att jag skulle våga. ;-) Ska bli spännande.

Martin Johansson sa...

Pålle: Det är ju inte direktsändning om man säger så, men jag lägger väl ut det första runt 18-tiden på söndag skulle jag gissa. Bara man gör momenten samma dag så är man med.

Bigitta sa...

Perfekt! Har faktiskt försummat mina degar i flera veckor efter att ha skött dem exemplariskt i flera år,och det blir roligare att starta upp så här.Ett annat bra rågmjöl är Labans.Jag är lika nöjd med det som med SaltåKvarns.Har du testat det?Syns imorrn :D

Unknown sa...

Kan man vara anonym?

Martin Johansson sa...

Birgitta: Labans är toppen!

Monkey: Naturligtvis, full diskretion.

Linda Wollert sa...

Vad roligt! :-) Jag är med! Bara älskar den här bloggen. Är här flera ggr om dagen. Spännande det ska bli!

Daniel sa...

Kungsörnens grova rågmjöl har funkat kanonbra för mig! Har aldrig jämfört med något annat, men skjut inte upp surdegandet för att ni inte har något exklusivt mjöl hemma. Kommer dock att köpa Saltå Kvarns när min påse tar slut.