fredag, oktober 16, 2009

Brödlördag

För den som är planlös inför helgen kommer här två tips: I morgon bitti bakar jag och Heléne Johansson från Brunkebergs bageri surdegsbröd i TV4:s morgonsoffa. Jag laddar med bunkar, slevar, bakstenar och degar och dyker upp i rutan exakt klockan 9.35, 10.09, 10.40, 11.06 och 11.14. Vi får väl se hur kompatibelt surdegsbakning är med direktsänd tv.

Sen, när morgon-tv slocknat, kan man ta sig till den lilla barnbokhandeln Bokslukaren på Mariatorget där jag har surdegsskola för barn klockan 13. Jag visar surdegar och så ska vi baka små, små surdegsbaguetter. Vuxen är välkommen i barns sällskap. Mycket välkomna!

41 kommentarer:

Design A Cake sa...

Tusen tack för tipset. Jag ska göra praliner imorgon förmiddag så jag ska absolut titta på Er. Jättekul!

Anonym sa...

Kul jag läste det här inlägget 09.34 och kutade och slog på tvn och där var du. Nu är det bara att vänta på 10.09 då!

Hanna

Mian sa...

Nu kikar jag på TV - trevligt.
Har aldrig testat att baka med surdeg, men nu skall det bli av!

Mickan sa...

Brukar kika in här titt som tätt så gissa min förvåning när jag satte på Nyhetsmorgon i morse?! Kul! =)

Lindi sa...

Trevligt att få en röst till ansiktet och orden.
Hoppas allt går bra idag!

Anonym sa...

Det var trevligt att se Er i Tv4. Spelar in det för att se senare

Ha det
Lars

Unknown sa...

Äsch, nu missade jag dig i tv idag! Typiskt. Jättebra att du visar barn hur man bakar, det är viktigt att inspirera så att fler törs baka. Jag läser till dietist och är jätteintresserad av att baka bröd, men när vi hade en labb om brödbakning på skolan för några veckor sedan var det jättemånga som aldrig bakat, eller som aldrig provat att baka med surdeg. Vi måste sprida kunskapen så att folk förstår att det inte är så svårt!

Anonym sa...

kan man göra surdegsbröd med glutenfri mjölmix?

Hedde sa...

Det var ju FÖR roligt när du skickade mjöl på Nisse Hellberg!!
Roligt är också att det går så bra för dig, GRATTIS!
Vi har öppet hus på lördag den 24/11 fr. kl. 14. Då kan du titta på vedugn som Victor (vedugnar.se) byggt till oss!
Kavla lite knäckebröd och så...
Heddesbakficka.se

Anonym sa...

Trist! jag missade det:( Har bakat bröd hela dagen till familjens förtjusning. Dagens skörd blev:
två levainbröd med grahamsmjöl och vetemjöl. Blev jättefluffiga och fina. Blandade resten av fördegen med råg-surdeg och gjorde två lite grövre bröd med massa nyttigheter i (vetekli, vetekross, havregryn och linfrö), och slutligen två bröd med rivna morötter i. Så, då har vi så vi klarar oss en vecka till och jag känner mig nöjd och belåten.

Loutine

Knatarna sa...

missade också, tyvärr, men till förmån för två omgångar bröd. Ett halvgrovt på rågsur med skållade fikon, aprikoser och hasselnötter och ett annat "vitt" som jag pysslat med sedan i morse, kanske en aningens aning för lite mjöl men...
Totalt 5 bröd. Ikväll har jag 17 personer på middag! Ska bli kul att "show-off" med brödet. Ser ut som i böckerna.

Riverman sa...

Hej Martin!
En kompis ringde i morse för att säga de bakar surdegsbröd i TV4. Kul att det var du. Precis som Hedde skrev blev det lite mer personligt och kul när du slevad mjöl på Nisse.

Jag har inte kommenterat så många gånger men jag följer din blogg som fick mig att börja baka (har aldrig gillat att göra det tidigare men med surdeg blev det intressant). Dina recept tycker jag fungerar perfekt för oss hemmabagare!

Det är din bok som åker fram först i letandet efter ett bra recept, sen ev Jan Hedhs bok...

Lycka till!

Kerstin sa...

Sprang mellan degbunken (surdegsbröd), datorn (receptet),radion (melodikrysset), och tv:n. Lyckades med nästan allt. Tur att man har så bra simultanförmåga en sån här dag.
Alltid roligt att se och höra dej, Martin!
/Kerstin

Anonym sa...

Hej Martin!

Himla synd, jag slog på tv:n efter 11.00 och såg bara de sista inslaget.
Tror du att jag kan få fram alla delarna och titta efteråt?
Trevlig kväll, hälsningar brödfantasten Tina

Albin Norén sa...

Hej Martin! Skoj att se dig i teven. Från din bok gjorde idag Gotlandslimpan och det blev ett himla trevligt bröd. Saftigt, mustigt och med härlig smak av pomerans. Gott.

Ha det bra!
Hälsningar
Albin

mias surdegar sa...

Kul! har bara hittat två av klippen än och länkat dit från min blogg...;)

Anonym sa...

Vad har hänt med länken "Tretton bröd som går att baka"?
All text är på en lååång vertikal rad, så att säga, med en bokstav på varje rad. Omöjligt att läsa... Är det fler än jag som drabbas av detta?
Martin, kan inte du fixa?? :)
/J

CrimsonAnna sa...

Kul att se dig-du är verkligen bra på att förmedla bröd-glädje. Plommonbrödet blev mycket gott:)

Maria sa...

Underbart med barn och bröd!!

Fler borde baka med sina barn. Och dessutom är barn snabbare på att lära sig än vuxna. Att lära ett barn rundriva t.ex tar ingen tid alls, de verkar ha det i kroppen.. :)

Tycker det låter lysande, och hoppas att det kom mycket barn till Bokhandeln.

Jag hade en liten kurs igår med fem personer, varav ett barn. Barnet var naturligtvis duktigast av alla!

Martin Johansson sa...

Om surdeg på glutenfri mjölmix: Har inte testat, men jag tycker inte det borde vara omöjligt. Det är många som undrar, en dag ska jag testa.

Hedde: Låter roligt, kanske tittar jag förbi!

Tina: Nä, jag tror inte de lagt ut alla delar …

Albin: Roligt att du gillade Gotlandsbrödet, det är en av mina favoriter.

camoo sa...

Martin - jag frågade dig på Bokslukaren om glutenfri surdeg. Så här startade jag min:
1/2 pkt jäst
2 dl vatten 37 grader
3,5 dl grov mix
1/2 del Fibrex

Degen blandas och skall stå i tre dagar.

Matas emellanåt med 1/2 dl vatten och 1/2 dl glutenfritt mjöl.

Jag vet, lite fusk med jästen. Problemet är att jag inte hittar Receptet på stort R på ett jättegott glutenfritt surdeg.

Anonym sa...

Missade tyvärr tv tipsen! Hade nog behövt dom!
Har lyckats få ut bröd ur ugnen i hela skalan: mindre aptitlig till jättegott :)

Testar för fullt med att mixa ner min favoritingrediens i surdegsbrödet
- choklad!!!
Låter skumt men ojoj så gott det kan bli!
Har snokat igenom internets fantastiska värld men inte hittat något brödrecept innehållande choklad - kanske inte så konstigt?!
Någon som har några ideér?

Berit.

Anonym sa...

Berit!
Leila på fyran föreslog det här: http://recept.nu/1.147939/leila_lindholm/smaratter_tillbehor/mjol/choklad_baguette

dvs baguetter med choklad. Går säkert att köra surdeg ist för vanlig poolish! =)

/ michelle

Anonym sa...

Tackar för tipset :)

Återkommer med mina eventuella resultat !

Berit

Unknown sa...

Hej, vi äter färskaräkor på fredagar, vi bor på Västkuste. Till detta äter vi röstat bröd. Nu är det så här att man kan inte köpa bröd när man väl har börjat baka surdegsbröd. Förslag på formfranska med vetesurdegsgrund önskas.

Anonym sa...

Tips är att kolla surdegsrecepten från en artikel i GP
"Det perfekta brödet"



http://www.gp.se/matdryck


Berit

Hans sa...

Kul att se mannen i rutan!
Hör inte hit men igår köpte jag 10kg Saltå Vetemjöl Special på nya Coop Medis! kostar.....180 pix! samma pris som från butiken i Järna, det ni!
Skynda o handla så att det inte utgår ur sortimentet! Säckarna ligger utanför caféet...

Anonym sa...

Martin, på sida 11 i din bok om vetesurdegsgrund under rubrik dag två kvällar har nog tryckfelsnisse varit i farten. Det står 100G el (1 1/2 Dl). Är inte 100G en Dl vetemjöl?
Ser även att boken är tryckt i Kina, tycker det är väldigt synd för att ni ska tjäna några spänn extra. Du verkar tänka ekologiskt och krav men sen att skicka en bok för tryck så långt det nästan är möjligt för att tjäna en hacka extra tycker jag rimmar lite skevt, jag hade med glädje betalat 30-40 spänn extra om jag visste att boken var tryckt i Sve. Tycker det var synd, det finns bra och fina tryckerier här. Ska man bara gå efter priset kan man knappt köpa något som produceras i detta land. Tycker man ska stödja det som produceras i vårt land och betalar lätt några kronor extra för t.ex. Sve äpplen ist för Polska, ett glas från Orrefors ist för ett från tyskland osv. osv. Tyckte bara att du kunde ha varit lite ödmjukare eftersom denna bok är som en bonus? Eller var detta tanken när du började blogga? Jag tror inte det. Hur mycket extra tjänar du/ni, förlaget på att trycka boken i Kina ist för här hemma? Ifrågasatte du ens detta?
Lite ris också, dina recept är hur goda som helst och det är väl det viktigaste. Sen din blogg är kanon, och all tid du lägger ner för att t.ex. svara på kommentarerna är sjukt imponerande, så


Sköt om dig

Hälsningar Jon

Anonym sa...

Jon: Tror du att det är författaren eller förlaget som bestämmer var boken ska tryckas? Jag har jobbat länge i bokhandel och alla de stora förlagen har slutat trycka sina böcker i Sverige. Jag tror inte att det är av ondo enbart eftersom de svenska förlagen ställer hårda krav på de utländska tryckerierna. På så sätt kan det leda till mer miljövänlig produktion i länder som tex Kina också. Det är vad jag tror, jag är ingen miljöexpert iofs men jag har funderat en del på det här och pratat med många i branschen.

Många hälsningar,
Ywonne

Tobbe sa...

Nej, dom stora pengarna rullar knappast ner i Martins ficka för att Natur&Kultur trycker boken i Kina! Överhuvudtaget kanske inte så många författare tjänar stora pengar.... Tycker iallafall inte att det verkar vara Martins drivkraft.

Anonym sa...

@Jon

På http://www.receptbankenskokbok.se/omvandla_g_dl.php menar de att 100 g vetemjöl är 1,667 dl.

Bra konverterare för övrigt.

Tack Martin för en grym blog!

/ D

Jenny sa...

Jag såg också saltå special på medis, men jag hade för mig att det kostade 110 kr i Järna? Jag kan ha drömt det iofs...
Gäller bara att man orkar kånka hem det! (Är man i Järna är chansen stor att man har bilen med sig ju...)

Peter Sjögårde sa...

Bröd nr 6 bakat. Fantastiskt gott bröd! kanske det bästa hittills, stora fina hål och saftigt så det förslår!

http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/10/brod-nr-6-ljust-dinkelbrod.html

Anonym sa...

anonym, isf betyder det att 50g är 0.8335dl och inte 0.5dl som det står i boken

/Jon

Anonym sa...

@Jon

Det beror nog på hur hårt man packar mjölet. Det är därför bagare väger ingredienserna istället för att mäta i volym, det blir aldrig lika exakt. Mina bröd har blivit mycket bättre sen jag skaffade en digitalvåg även fast jag köpte billigaste varianten.

/ D

Anonym sa...

D, skriver man att 50g är 1dl och sen skriver att 100g är 1 1/2dl så blir det fel. Ska man dubbla så är ju det 100% inte 150%.

Hälsningar Jon

Martin Johansson sa...

Jon: Det är inte jag utan förlaget som anlitar tryckerierna. Jag tyckte också det lät märkligt att boken skulle tryckas i Kina, men förlaget menade att de kinesiska tryckerier de samarbetar med har minst lika bra eller bättre miljöpolicy än många av de europeiska tryckerierna som är alternativen. Tyvärr är det, som Ywonne sa, få förunnat att få sina böcker tryckta i Sverige.

Vad gäller vikt och volym så utgår jag (liksom många andra) från att 1 dl mjöl väger cirka 60 gram. 1 1/2 dl blir då 90 gram och inte 100, men den skillnaden påverkar inte resultatet nämnvärt (hur som helst inte i det här fallet). Som D säger så är det inte perfekt att ange exakta mått i dl, det är därför jag även anger (och föredrar) viktmått.

Peter: Storartat! Dina bröd ser otroligt fina ut!

Anonym sa...

Förstår inte logiken. Som du skriver i ditt recept på sida 11, 50g eller 1dl sen står det 100g eller 1 1/2dl. Det skall väl vara 100g eller 2dl? Eller för varje ökning med 100 % så ska man egentligen bara lägga till 50 %?

Om man ska baka ett bröd på 500g mjöl, är det då 7.5dl eller 10dl vetemjöl? Skillnaden blir ganska stor.


hälsningar Jon

Anonym sa...

Glömde säga att jag bakade just ditt honungsbröd, och det blev kalasgott. Tog 40g sve flytande honung ist för 60. Grym skorpa.

Hälsningar Jon

Martin Johansson sa...

Jon: När jag angivit volymmåtten (inom parentes) har jag för enkelhetens skull avrundat till närmsta hel- eller halvdeciliter, och då blir det inte helt exakt. I receptet på sidan 11 jämnar det dock ut sig, eftersom den totala mjölmängden om du använder decilitermått blir 150 gram (60+90). Men jag förstår om det kan se förvirrande ut.

Jag skulle omvandla 500 gram mjöl till 8 1/2 dl (8,5 x 60 gram = 510 gram).

brödare sa...

hej martin. jag undrar om du vet om man kan låta en deg kalljäsa från fredag eftermiddag till måndag morgon. jag jobbar i ett kök(måndag-fredag) o vi skulle behöva baka ett gott bröd på måndag morgon. Mvh/Jonte