torsdag, februari 28, 2008

Tid finns det gott om

När jag började baka lite mer bröd, för ett år sen eller lite mer, tänkte jag att jag skulle hitta ett baguetterecept som är kvickt nog att bakas när man kommer hem från jobbet. Nu tänker jag annorlunda. Tid finns det gott om, och det är ju inte jobbigare att baka ett bröd bara för att det jäser i femton timmar.

I kväll har jag satt en liten deg som jag bakar ut till baguetter i morgon bitti. Sen får de jäsa i kylen under dagen, bara att skjutsa in i ugnen när vi hem. Jag vet inte vad vi ska bjuda på, men det får bli något som passar till baguette. Men det gör ju det mesta.

Degen: 500 g mjöl, 400 g vatten, 4 g jäst och 15 g salt. Mycket vatten i vanlig ordning, så den är rätt lös.

Jag har också blandat den lilla starten (som syns på bilden) till helgens levain. Jag börjar kunna den där nu; 10 g vatten, 20 g vildjäst och 30 g mjöl. Lätt som en plätt. Jag ska få till det där brödet en gång för alla, sen ska jag baka något annat. Kanske testa att baka ett bröd med både vete- och rågsurdeg? Man får se.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag satt en vetesurdeg och den har blivit så fin. Delar sig någon gång din surdegsgrund lite så att vätskan lägger sig på toppen?
Här verkar många bagare och bagerskor titta in så jag har en fråga om man vill fylla muffins m exempelvis marsankräm. Tror nån av er att ni vet hur?
Ikväll ska jag sätta deg för att baka Nobisbröd och kanske måste jag testa vetesurdegen...

Olle sa...

Ulrika: Min surdegsgrund delar sig alltid, vare sig jag använder Martins eller Riddarbegeriets recept.

Rickard sa...

Ja och har man inte tid så får man ta sig den tiden. Ska sätta ihop degen senare i kväll och testa. Vad tror du om att göra egen pastadeg. Mixa kronärtskocka permesan och göra små knyten. Koka tills dom flyter upp och sen bryna i rikligt med smör med färsk salvia.

Anonym sa...

Rikard: Oh vad gott. gjorde egen pasta med durumvete härom dagen. Blev fantastiskt gott. Kul och lätt är det också.
Olle: skönt att höra.Då är det som det ska.

Rickard sa...

Jo den var rätt lös. Siktade rejält med mjöl på handduken ändå fastnade två. Två fick jag in i ugnen och det hela blev sådär.

Martin Johansson sa...

Ulrika: Jag är hemskt dålig på söta bakverk, men min kollega Sara är en hejare. Här kommer ett tips.

Anonym sa...

Vill bara på detta sätt ge dig en komplimang från en hemmabagare till en annan. Du har bra idéer, sunt bagartänk och en inspirerande blogg.

MvH
Peter