måndag, januari 07, 2008

Vad jag lovar

Jag (och Lisa) lovar: Mindre kött. Minst en gång i veckan ska det vara grönt från morgon till kväll. Torsdagar. Fler gröna nyårslöften hos Matälskar-Lisa.

Och så ska jag jobba på min Empty Pocket Policy. Den går ut på att inte samla en massa små lappar, kvitton, tomma tablettaskar, korvpapper och annat i fickorna på min jacka. Rätt var det är slinker det ju ner en tjugolapp eller så, och då kan man ju inte bara kasta alltsammans utan låter det ligga. Och så växer den, och växer … Det har ju intet alls med miljön att göra, men jag tänkte att nu när jag ändå var i farten med att avlägga löften kunde jag ju passa på.

Jo, en sakt till: Jag ska göra mitt bästa för att förmå någon eller några handlare i Stockholmstrakten att ta in Vetemjöl Special från Saltå Kvarn, så man slipper köra tio mil till Järna för en påse bra mjöl.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte påverka min handlare (Ica Maxi, Skvaltan Nacka). Men jag hittar inte Vetemjöl special på Saltå Kvarns hemsida. Är det så illa att dom inte säljer mjölet till konusment utan behåller det själva?

undrar,

Eva

Martin Johansson sa...

Det knäppa är att de bara säljer vetemjöl special i tiokilos-påsar, och de verkar bara finnas i deras egen butik i Järna. Man kanske måste förmå Saltå Kvarn att packa det i en- eller tvåkilospåsar innan man kan tjata på butikerna. Hmm ...

(de säljer säkert direkt till bagerier också ..)

-ae- sa...

Hejsan

Tänkte bara tipsa om att den bästa surdeg jag någonsin lyckats få till satte jag på mjöl från landsnora kvarn som jag själv sett på medans det maldes...
Det är hembygdsföreningen i Sollentuna som mal 2 ggr per år på en gammal stenkvarn som drivs med en uråldrig tändkulemotor. Det är helkul att gå dit och kika och handla deras mjöl. Vanligtvis mal de bara grovt rågmjöl och grahamsmjöl, och nån gång tror jag de malt dinkel också.
Programmet för 2008 är inte utlagt än, men det brukar var i maj det mals under våren.
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=4169