torsdag, november 08, 2007

Den goda frukostens logistik


Här är mitt andra försök att göra ett enkelt frukostbröd som jäser medan man sover, gräddas när man står i duschen och ätes innan man går till jobbet. Ett modernt bröd för en modern livsstil, skulle man nog kallat det i en femtiotalsannons. Första försöket blev platt fall. Degen dog, troligen eftersom jäsprocessen inte dragit igång innan jag ställde in det i kylskåpet.

Nu fick degen stå framme en halvtimme innan den åkte in i kylan, och så hade jag lite, lite mer jäst. Brödet blev okej men lite stumt och tråkigt, inte alls spektakulärt. I kväll ska jag göra ett nytt försök. Jag ska börja lite tidigare så att degen får stå framme en och en halv timme eller så innan kylskåpning, då kanske det blir lite fart på jäsningen.

En sak som pajar den fina logistiken en aning är ju att man måste gå upp och sätta på ugnen en timme i förväg. Varför i hela friden sitter det inte en timer på ugnarna? Kanske kan man bygga en egen? Jag ska fråga min bror, han är bra på el och sånt.

Jag har snöat in på att mitt nattjästa frukostbröd ska bestå enbart av mjöl, vatten, salt och jäst. För den som är lite mer öppensinnad har Görel ett recept på morgonfrallor med havregryn, morötter och annat, som också jäser under natten. Låter väldigt gott!


12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag drar alltid igång ugnen när jag smyger upp å går på toa mitt i natten om jag har en kalljäsning på gång, och tar samtidigt ut degen ur kylen ..;-)...

Martin Johansson sa...

ha, det var smart! kanske kan man, för säkerhets skull, bygga upp ett behov genom att ta ett halv glas vatten innan man går och lägger sig?

Leif Lundgren sa...

Jag brukar bara ignorera problemet med långtidsjäsningen.

Gör en deg efter vad man känner för (och ha lite snålt med jäst).
Den får sedan ligga och jäsa i degbunken, i rumstempratur, hela natten.
Det är kanske inte idealt, men värt att slippa hantera kall deg på morgonen.

(Och så brukar jag numera låta degklumpen ligga på en liten hög med havregryn, då jäser den inte "fast" i bunken, så man kan bara vända upp och ner på bunken direkt ner på plåten på morgonen.)

Anonym sa...

Man kan frysa degen också och grädda direkt. Jag brukar göra det främst med baguetter, men frukostbröd borde funka.

http://infontology.typepad.com/infontomat/2007/01/isbrd.html

Jessica sa...

Vilket sorts bröd är du ute efter - i termer av bekvämlighetsnivå? Bara poppa ur kylen och in i ugnen eller är en del jäsning och mickel på morgonen acceptabelt?

Martin Johansson sa...

leif: Vilket bra knep med havregrynen! gott låter det också!

simon: Spännande! (ditt isbröd ser kul ut, som åreskutan!)

jessika: I termer av bekvämlighet så måste det gå fort. Ingen jäsning och inte för mycket mickel. Typ hälla ut, vika ihop och så skjuts in i ugnen!

Anonym sa...

Jag gör ofta (ca varannan helg) frukostbröd som får jäsa över natten. Jag minskar mängden jäst, bakar ut brödet till bullar direkt efter knådningen på ett "silikonbakplåtspapper". Sedan får de jäsa över natten i vår klädkammare som håller ca 15 grader. 5-7 g jäst till 4 dl degspad. För närvarande är det grova bröd som gäller.

Om man vill ha vitt bröd så funkar receptet på Rosendahls lantbrödsrecept, men hel sats kan bli svår att få plats med på en plåt. Man får minska den lite.

Anonym sa...

Jag har bakat bröd kvällen innan och istället för att jäsa en andra gång efter utbakning satt in brödet i kylen. Vet inte om receptet jag gjort så mest med är lite speciellt i sammanhanget, det är det recept på Zopf som finns i Jan Hedhs Bröd - det är ju mer godis än bröd men min sambo älskar att få det till söndagsfrukost. Kanske spelar det roll att det är mycket smör och ganska lite "brödsmak"? Fast jag brukar göra liknande saker med ganska bra resultat när jag inte hinner vänta på en tvåtimmars jäsning eller så. In i kylen tills jag har tid att grädda...

Anonym sa...

Provade detta i natt. Körde med 80 gram vetesur också men skippade jäsningen i rumstemperatur. Satte istället bröden på jäsning i vårt förråd ~10-15 grader hela natten.
De jäste bra, men plasten höll troligen nere bröden så det blev "Ciabatta"-form. Gott. Mycket bra yta och inkråm. Inga bilder, sorry. Skippar plasten nästa gång så får vi se.

Anonym sa...

Jag tolkar det som att ni menar att nattjäsningen ska ske över den första jäsningen (vilan). PÅ vilket sätt skulle resultatet förändras om man lät degen vila som vanligt, rundrev den och sedan ställde den i kylen över natten för morgongräddning morgonen därpå?

Martin Johansson sa...

rikke: till det bättre! till slut kom jag fram till den lösningen också. Kolla hära. hej!

Mikael sa...

Gör som jag, köp en AGA spis. Den stänger man aldrig av. Det är nog det bästa jag någonsin köpt. All mat och allt bröd smakar fantastiskt.