fredag, september 28, 2007

Baguettelogistik

Recepten i bakböckerna bygger ju ofta på att man sätter igång någon form av fördeg på kvällen, låter den jäsa under natten och bakar vidare på morgonen. Vad bakboksförfattarna missar är ju att många av oss har ett jobb där man inte kan ställa sig och knåda en deg efter morgonfikat.

Nä, det vore mer praktiskt om man kunde sätta igång baket på morgonen, låta det jäsa under dagen och baka ut när man kommer hem från jobbet.

Jag ska göra baguetter på så vis: Innan jag gick till jobbet i morse vispade jag ihop 3 dl vatten, 250 g vetemjöl och 4 g jäst. När jag kommer hem rör jag ihop det med lite mer mjöl, jäst och salt. Så får vi se vad som blir av det.


5 kommentarer:

Johan sa...

Jag brukar göra så, sätta igång fördegen på morgonen och baka på kvällen. Har inte bakat med levain än men är också sugen på att prova, men jag har blivit lite avskräckt av att göra en mamma och en chef.

Italienare (från Hedhs bok) funkar fint att sätta igång på morgonen och baka på kvällen.

Kurt sa...

Om man jäser i kylen 2-3 ggr så lång tid så har man tid på sig att hitta ett lämpligt tillfälle att baka ut och grädda.

Anonym sa...

PÅ mitt jobb satet vi alltid polish på kvällen och använde den vid 14-tiden dagen efter, funkade mkt bra. (Jan Hedhs baguetterecept)

Martin Johansson sa...

johan: Italienaren verkar spännande, festligt att det är ägg i den!

harald: vilket bra jobb du måste ha där ni bakar baguette på arbetstid! (... eller jobbar du i ett bageri?)

Anonym sa...

Restaurang..:-)